Inspirace z praxe
Proměny přírody aneb nebojme se vědy
30.03.2025
Věková kategorie: 1. st. ZŠ
Klíčové téma: Klimatická změna
Škola, která inspiraci poskytla: ZŠ a MŠ Nezdenice
Jméno pedagoga: Jana Miková
Popis aktivity
Proměny přírody aneb nebojme se vědy
Výukový program zaměřený na jarní období si klade za cíl uvést žáky do základů fenologického pozorování a nastínit jeho důležitost vzhledem k probíhající změně klimatu. Prostřednictvím pečlivě vybraných aktivit se žáci seznámí s fenologickými (vývojovými) fázemi dřevin. Zjistí, které faktory mohou ovlivnit nástupy těchto fenologických fází a jak to souvisí s našimi životy. Aktivity jsou postaveny hravě s ohledem na věk žáků, využívají prvky badatelsky orientovaného vzdělávání i činnosti podporující citlivost k přírodě. Záměrem programu je rovněž motivovat žáky k zapojení do dlouhodobého fenologického výzkumu Akademie věd ČR.
Více o projektu a možnostech zapojení se dozvíte v brožuře Jak na fenologický monitoring v podmínkách ZŠ.pdf.
Výsledky fenologického pozorování žáků poslouží reálným vědcům v reálném výzkumu, kterého se žáci takto stanou součástí. Mají tak možnost spolupracovat na důležitém úkolu a ovlivnit dění ve společnosti. Zařazení dle RVP ZV
Průřezová témata: Environmentální výchova Vzdělávací oblasti: Člověk a jeho svět Tematické okruhy: Rozmanitost přírody, Místo, kde žijeme Rozvíjené klíčové kompetence: komunikativní, k učení, k řešení problémů, sociální a personální
Program rozvíjí následující oblasti kompetencí ● Vztah k přírodě Citlivost k přírodě Reflexe různých pohledů na přírodu, postojů k ní a ujasňování si vlastních hodnot a postojů ● Vztah k místu Znalost místní krajiny, její jedinečnosti a schopnost interpretovat ji v souvislostech ● Ekologické děje a zákonitosti Porozumění základním ekologickým dějům a zákonitostem Porozumění významu ekologických dějů a zákonitostí pro život člověka
Po realizaci motivačního výukového programu pravidelně (alespoň 3x do týdne) pozorujte a foťte vybrané rostliny a zapisujte nástup jejich fenofází. Pozorovaná data sdílejte s pracovníky AV ČR prostřednictvím webových stránek www.fenofaze.cz. Nebo prostřednictvím osobní komunikace emailem: dizkova.p@czechglobe.cz nebo bartosova.l@czechglobe.cz.
Více informací najdete v brožurce Jak na fenologický monitoring v podmínkách ZŠ.pdf. Autorky metodiky: Eliška Běhálková a Jitka Datinská (Ekologický institut Veronica Hostětín) Pilotní program proběhl i v rámci Badatelského kroužku na ZŠ a MŠ Nezdenice: https://www.zsnezdenice.cz/31327/promeny-prirody-aneb-nebojme-se-vedy/ https://www.zsnezdenice.cz/32571/nebojime-se-fenologie/ https://www.zsnezdenice.cz/33461/dokonceni-monitoringu-fenofazi/
O své zkušenosti se s Vámi ráda podělí Jana Miková, vedoucí Badatelského kroužku, ZŠ a MŠ Nezdenice: janamikova8@gmail.com