Novinky a aktuality
Recyklohraní pomáhá školám s environmentálním vzděláváním
25.09.2025

Jak konkrétně prozradí rozhovor s jeho ředitelkou Hanou Ansorgovou, publikovaný v Učitelských novinách v čísle 30.
Program Recyklohraní je už sedmnáct let partnerem škol, které se snaží vést děti, žáky a studenty k ochraně životního prostředí. Zapojeny jsou do něj téměř čtyři tisíce škol z celé republiky a každoročně se k nim přidávají další. I v novém školním roce se mohou těšit na řadu aktivit a také na jednu novinku, kterou je informační příručka Školy pro klima: Snižujeme uhlíkovou stopu. O tom, proč se školám vyplatí se do programu Recyklohraní zapojit, jsme si povídali s jeho ředitelkou, Hanou Ansorgovou.
Paní Hanko, zkuste prosím čtenářům, kteří Recyklohraní ještě neznají, krátce popsat, co je jeho náplní a co nabízíte školám.
Vytváříme aktivity, úkoly do výuky a sběrové kampaně pro žáky a studenty, ve kterých se zaměřujeme na ochranu životního prostředí. Máme čtyři hlavní témata – třídění a recyklace, odpovědná spotřeba, klimatická změna a šetrná spotřeba vody. Pedagogům poskytujeme metodickou podporu a prostor pro sdílení a spolupráci. Záleží nám na tom, aby mohli snadno využívat naše výukové materiály a scénáře a jednoduše je zařadit do výuky.
V čem si myslíte, že je Recyklohraní jedinečné?
Nevím, zda slovo jedinečné je zde úplně na místě, ale pokud bych měla vyzdvihnout jednu klíčovou vlastnost Recyklohraní, pak je to hravost. Tu máme koneckonců zahrnutou i v názvu. Snažíme se, aby naše aktivity byly nejen vzdělávací, ale dětem i pedagogům přinášely zábavu a radost. Přicházíme se širokou nabídkou a každá škola – od mateřinek přes základky, až po střední, si může vybrat, jak aktivně se zapojí a do čeho se pustí. Nic není povinné. Navíc členství v programu je zcela zdarma. Stačí se jen registrovat na našem webu recyklohrani.cz. Pozitivní motivací pro školy může být také zapojení do Celoroční EKO hry s Recyklohraním. Principem hry je, že za aktivity, které si školy volí a plní průběžně po celý školní rok získávají body, které se jim zapisují na školní konto. Na konci roku pak 400 nejaktivnějších škol získá ocenění ve formě diplomu a poukázek do nákupního řetězce. Nejlepší školy v regionech obdrží navíc ještě finanční příspěvek na tematickou exkurzi.
Po sedmnácti letech už je program určitě dobře zajetý, ale jak vás nyní poslouchám, překvapilo by mě, kdybyste před sebou neměli nové výzvy a cíle.
Náš hlavní cíl je stálý a neměnný – chceme povzbudit mladé lidi, aby vnímali svou spoluzodpovědnost za životní prostředí, uvědomovali si svoji roli i to, co oni sami mohou v každodenním životě udělat pro změny k lepšímu. A zároveň, aby jim k tomu ve školách poskytli dostatek informací a vybavili je potřebnými kompetencemi. Ale, jak správně tušíte, máme také aktuální výzvu a tou je podpořit podnikavost a participaci žáků, studentů, ale i celých škol.
Povězte nám o tom něco více.
Myslíme si, že škola je nebo by měla být srdcem komunity v obcích či městech – místem, kde se rodí nejen znalosti, ale i postoje, které formují budoucnost. Což platí i o vztahu k životnímu prostředí. Proto jsme v rámci projektu EKOABECEDA pro klima aneb Se změnou začínáme v místě, kde žijeme, učíme se nebo pracujeme, vytvořili pro školy příručku Participace ve vzdělávání (ke stažení), dále metodicky vedeme několik aktivních škol po celé republice a jejich zkušenosti sdílíme v E-booku s příklady z praxe, jak školy mohou inspirovat své okolí k ekologickým a pro přírodu prospěšným počinům. Zmíněný projekt je financován Evropskou unií v rámci Národního plánu obnovy. Partnery jsou Státní fond životního prostředí ČR a společnost Veolia ČR.
Ze zmíněného projektu podpořeného EU je také nová informační příručka Školy pro klima: Snižujeme uhlíkovou stopu. Je to tak?
Ano, přesně tak. Tato příručka je však určená nejen školám, ale i jejich zřizovatelům. Má dvě části. Informační část poskytuje čtenářům ucelené informace, které se týkají udržitelného fungování škol. Cílem není, aby se z nich stali odborníci na problematiku úsporných opatření, která přispívají ke snižování uhlíkové stopy školy. Postačí, když se v tématu zorientují a začnou o něm přemýšlet. Jsou zde také příklady konkrétních postupů, doporučení a relativně snadných opatření, která prospějí nejen přírodě, ale i ekonomice a zdravému prostředí ve škole. V informační části jsou u jednotlivých kapitol uvedeny odkazy na aktivity pro výukové lekce a pracovní listy. Ty jsou k dispozici v části Materiály do výuky. Jsou primárně určené žákům 2. stupně základních škol, studentům středních škol a středních odborných učilišť. Část z nich je vhodná i pro žáky na 1. stupni základních škol.
Pokud by měly školy, případně další zájemci, o tuto příručku zájem, jak ji mohou získat?
Zdarma si ji mohou stáhnout na webu Recyklohraní. Po pravé straně menu je zde záložka EKOABECEDA. Další informace rádi poskytneme na našich kontaktech, které jsou také na webu.
Děkujeme za rozhovor a přejeme Recyklohraní úspěšný školní rok a nikdy nekončící příliv nápadů a námětů pro environmentální vzdělávání.