Novinky a aktuality

V květnu a červnu se školy zapojily do plnění úkolu Bezpečný svět (s) baterií

Do plnění úkolu se zapojilo 209 škol, od kterých přišlo 275 dokumentací ke splněnému zadání, z toho 46 plnilo zadání pro MŠ, dalších 135 pro 1. stupeň ZŠ, 81 pro 2. stupeň ZŠ a 13 škol plnilo zadání pro SŠ. Celkem se zapojilo 5 044 žáků či studentů.

Baterie nám ulehčují a zpříjemňují život už více než dvě století a jejich význam roste. Zdaleka nejde jen o tužkové či knoflíkové baterie v běžných elektrospotřebičích, jako jsou například kuchyňské či osobní váhy, ovladače, kapesní baterky, meteostanice nebo kartáčky na zuby. Baterie stále častěji pohánějí nejrůznější dopravní prostředky a najdeme je také ve výpočetní a komunikační technice – tedy v noteboocích, tabletech, sportovních hodinkách nebo mobilech. Jejich význam jsme si proto připomněli v osvětovém úkolu.

Vyzvali jsme žáky a studenty, aby si udělali malou inventuru a spočítali kolik mají doma baterií, a v jakých spotřebičích je využívají. Výsledky zaznamenávali do pracovního listu, kde také doplňovali správné informace, které se týkaly, bezpečného využívání baterií a významu jejich třídění a recyklace. Dále měli pracovat s dostupnými informacemi a připravit prezentaci, letáček nebo plakát, který spolužákům, ale třeba i rodičům a dalším dospělým, připomene, jak správně s bateriemi zacházet a proč je odevzdávat na recyklaci.

Abychom dětem téma a úkol snáze přiblížili, připravili jsme k němu krátké instruktážní video Bezpečný svět (s) baterií, které je k dispozici zde.

Jako vždy jsme zadání pro žáky mateřských škol a nižších ročníků ZŠ zjednodušili, aby ho zvládly i menší děti a aby i ony díky hravému úkolu získaly nové poznatky.

Partnerem úkolu byl kolektivní systémem ECOBAT, který se zaměřuje na sběr, třídění a recyklaci požitých baterií.

Nad plněním úkolu strávili žáci a studenti dohromady minimálně 322 hodin – pravděpodobně však více, protože 13 škol uvedlo, že plnění úkolu věnovaly více než 120 minut. Do celkové statistiky je však u nich započítána jen hodnota 120 minut. Ze statistik dále vyplývá, že 25 škol věnovalo úkolu 30 minut, 75 škol pak 45 minut, 55 škol 60 minut, 84 škol 90 minut, 23 škol 120 minut a jak již bylo zmíněno 13 škol se úkolem zabývalo déle než 120 minut. Z toho je patrné, že úkol nabídl různé možnosti, jak ho školy mohly plnit, a některé mu věnovaly i delší časovou dotaci.

V průzkumu, který byl doprovodnou aktivitou k zadání úkolu odpovědělo celkem 850 respondentů z řad žáků ZŠ a studentů SŠ.

Zpět

Spoluorganizátoři

   Partneři programu