Znění úkolu

Zatočte s vodou či větrem

Zatočte s vodou či větrem

(7. 3. 2017 – 15. 4. 2017)

Úvod - společný

Ahoj milí přátelé,

„Energie je schopnost konat práci“ – říká jedna stručná poučka z hodin fyziky.

Proč hned v úvodu nového úkolu mluvíme o fyzice? Nebojte se, nebudou žádné příklady, žádné počítání – budete potřebovat jen šikovné ruce a nápaditou mysl – mysl plnou energie, protože energie v různých podobách je všude okolo nás.

Elektrickou energii potřebují k provozu hlavně elektrospotřebiče – buď přímo elektřinu ze zásuvky, anebo například z baterií a akumulátorů. V minulosti byli předchůdci dnešních přístrojů poháněni lidskou a zvířecí silou (koně) nebo energií z přírody (voda, vítr).

Vlastní energii pro svůj „pohon“ si „vyrábí“ i lidské tělo. A pochopitelně ji také vynakládá k různým činnostem. Svoji tělesnou energii a zdatnost můžete například vyzkoušet od května do srpna na akcích „PŘELEZ, PŘESKOČ, RECYKLUJ“. Zábavnou pohybovou a vědomostní soutěž v překonání speciální překážkové dráhy připravila společnost ELEKTROWIN, která se stará o sběr starých, vysloužilých spotřebičů a jejich následné zpracování. Od dubna sledujte www.elektrowin.cz nebo Facebook RecyklaceJeLegrace.

Vodní a větrnou energii uměli lidé využívat už odpradávna. Naši předkové využívali sílu vody a větru ve svůj prospěch, aby si ulehčili těžkou dřinu. S pomocí těchto přírodních sil poháněli zařízení a stroje, které jim například namlely obilí na chléb, nařezaly dřevo nebo utkaly látku na oblečení.

První pokusy a přístroje byly velmi jednoduché a vy si je teď s námi vyzkoušíte, abyste poznali, co umí síla vodního či větrného živlu.

Zapojte tedy zvídavost a fantazii a pojďte do toho!

Vaše Recyklohraní aneb Ukliďme si svět

 

Příběh

„Kačenko, vstávej, musíme do školky,“ budí maminka holčičku. „Dneska musíme pospíchat, protože musím být brzo v práci, víš? Nemám ani čas ti zaplést copánek, tak necháme vlásky rozpuštěné,“ vysvětluje maminka při oblékání. Rychlým krokem vyšly ze dveří a málem upadly pod nečekaným náporem silného větru, který se přehnal kolem nich.

„Brrr, to je ale zima,“ otřásla se Kačenka, když jí studený vítr foukl do obličeje a rozvířil její dlouhé vlasy kolem hlavy.

Byl začátek března, sluníčko už sice nesměle vystrkovalo paprsky mezi mraky, ale ještě bylo po dlouhé zimě slaboučké a chladný vítr nad ním proto vítězil. Točil se po ulici a zdvíhal mračna prachu, smetí a papírů, které se válely na chodníku. Vzduchem poletovaly potrhané igelitové sáčky a kutálely se pohozené plastové lahve.

„Ten vítr ale dělá nepořádek, že mami?“

„Ale to nedělá ani tak vítr, Katuško, to dělají lidé sami, víš?

„A jak?“

„No, víš, jak tě s tatínkem učíme, že se papírky a různé obaly neházejí na zem, ale patří do koše nebo do popelnice a že my doma staré papíry a plastové lahvičky od tvých jupíků a limonád odnášíme do speciálních sběrných kontejnerů - tak někteří lidé to nedělají a odhodí odpadky, kam je napadne… A potom je vítr roznáší kolem a je všude ten hrozný nepořádek…“

Kačenka mlčí, ale je vidět, jak usilovně o něčem přemýšlí.

„Mami a umí vítr zdvihnout…,“ ale než otázku stihne dokončit, vcházejí už obě do školky.

„Tak pá, hezky si hraj, odpoledne se na tebe těším,“ dává jí maminka pusu na rozloučenou a spěchá do práce.

„Jééé, ty jsi ale střapatá, vypadáš jako strašidlo,“ směje se její kamarád Honzík, když ji vidí.

„To mi udělal vítr,“ žaluje Katka.

„Mně zas ráno ukradl z hlavy kšiltovku, tatínek za ní utíkal, ale nestačil ji chytit; říkal, že je dnes vítr móóóc rychlý a silný… a… a na cestě jsme viděli spadlý polámaný strom,“ přidává svoji stížnost Honzík.

„Co si to tam vy dva šeptáte?“ zjišťuje paní učitelka.

„Paní učitelko, umí vítr zdvihnout i člověka?“ ptá se Katka a ostatní děti se začaly hlasitě smát.

„Nesmějte se Kačence, vítr má opravdu obrovskou sílu. Když je hodně silný, tak dokáže s člověkem pořádně zamávat. Může mít až tak velkou sílu a energii, že odfoukne střechu, poláme velké stromy nebo posune z místa i těžké věci – takovému větru se pak říká uragán nebo tornádo,“ vysvětluje paní učitelka.

„Takže vítr je zlý,“ říká Honzík. „A škodlivý,“ přidává se Kačenka.

„Ale ne pokaždé - umí být i užitečný, když se ta jeho energie správně využije. Lidé na to přišli už kdysi dávno, dokud ještě neznali elektřinu a elektrické přístroje. Vymysleli si takový velký větrný mlýn, kde za ně vítr pracoval, aby nemuseli dělat všechno ručně a měli lehčí práci,“ popisuje paní učitelka. „Dokázal třeba umlít z obilí mouku na pečení chleba nebo nařezat dřevo na topení a na nábytek…“

„Takže vítr může dělat elektřinu?“ překvapeně vykulila oči Kačenka.

„Ano může, více se sice elektřina vyrábí z uhlí anebo pomocí vody, ale elektřinu umí vyrobit i vítr. Možná jste už někde viděli takové vysoké stožáry s obrovskými vrtulemi. To jsou větrné elektrárny. My pak tu energii z elektrické zásuvky využíváme pro naše přístroje - televizi, ledničku… Víte, co všechno je ještě na elektřinu, děti?“

A děti jedno přes druhé vyjmenovávají přístroje, které znají.

„Hm, ale stejně pořád nechápu, jak to vítr dokáže,“ uzavřel debatu Honzík.

„Tak víte co? Vyrobíme si zítra takový malý větrník a pokusíme se ukázat si na něm, jak pracuje vítr.“

Zadání

Zadání pro MŠ

Zadání pro 1. st. ZŠ

Zadání pro 2. st. ZŠ

Zadání pro SŠ

Pomůcky
Potřebné pomůcky jsou vždy uvedeny u jednotlivých úkolů.

Postup

Po vypracování úkolů nám do Recyklohraní zašlete soubory uvedené v zadání pro daný stupeň.

Hodnocení

Každá škola, která zašle soubory uvedené v zadání, získá až 250 bodů.

Pokyny k předání úkolu

* Každá škola zasílá výstupy dle zadání pro jednotlivé stupně škol.

* Řešení nám zasílejte prostřednictvím www.recyklohrani.cz.

* Postup odeslání přes webové stránky:

    • Přihlaste se do svého uživatelského účtu.
    • Klikněte na „Přehled úkolů“.
    • U aktivního úkolu vpravo najdete odkaz „Odeslat úkol“. Klikněte na tento odkaz.
    • Otevřou se vám informace o úkolu včetně možnosti odeslání odpovědi. Vložíte požadované soubory a stiskněte „Odeslat“.
    • V případě potřeby úpravy znění vaší již odevzdané (zaslané) odpovědi či případné potřeby přidání/smazání některých souborů, je možnost úkol editovat až do termínu uzávěrky úkolu po kliknutí na Editace řešení úkolu.
      • NENECHÁVEJTE ODEVZDÁNÍ ÚKOLU NA POSLEDNÍ MOŽNÝ TERMÍN, NA ODEVZDÁNÍ PO TERMÍNU ANI CHYBOU SYSTÉMU NEBUDE BRÁN ZŘETEL

 

* Budeme moc rádi, připojíte-li pár slov k Recyklohraní - Vaše připomínky, náměty či nesmírně cenné zkušenosti. Své názory nám Vy a Vaši žáci můžete sdělit i na facebookovém profilu www.facebook.com/recyklohraní.

POZOR! Prosíme, nezasílejte nám Vaše práce e-mailem ani poštou.

Takto zaslané úkoly nemusí být vyhodnoceny. Děkujeme za pochopení.

Termín odevzdání a hodnocení prací

Své práce zasílejte nejpozději do 15. dubna 2017.

Práce budou vyhodnoceny a body připsány do 30. dubna 2017.

V případě dotazů nás prosím neváhejte kontaktovat na e-mailové adrese info@recyklohrani.cz nebo na telefonní lince Recyklohraní 739 280 887.

Zpět do archivu úkolů

Spoluorganizátoři

   Partneři programu

COOKIES
Recyklohraní potřebuje Váš souhlas k využití jednotlivých dat, aby Vám mimojiné mohl ukazovat informace týkající se Vašich zájmů. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko Přijmout vše.
Přijmout vše
Souhlas můžete odmítnout zde.