Znění úkolu
Zatočte s vodou či větrem
od 07.03.2017
do 15.04.2017
Zatočte s vodou či větrem
(7. 3. 2017 – 15. 4. 2017)
Úvod - společný
Ahoj milí přátelé,
„Energie je schopnost konat práci“ – říká jedna stručná poučka z hodin fyziky.
Proč hned v úvodu nového úkolu mluvíme o fyzice? Nebojte se, nebudou žádné příklady, žádné počítání – budete potřebovat jen šikovné ruce a nápaditou mysl – mysl plnou energie, protože energie v různých podobách je všude okolo nás.
Elektrickou energii potřebují k provozu hlavně elektrospotřebiče – buď přímo elektřinu ze zásuvky, anebo například z baterií a akumulátorů. V minulosti byli předchůdci dnešních přístrojů poháněni lidskou a zvířecí silou (koně) nebo energií z přírody (voda, vítr).
Vlastní energii pro svůj „pohon“ si „vyrábí“ i lidské tělo. A pochopitelně ji také vynakládá k různým činnostem. Svoji tělesnou energii a zdatnost můžete například vyzkoušet od května do srpna na akcích „PŘELEZ, PŘESKOČ, RECYKLUJ“. Zábavnou pohybovou a vědomostní soutěž v překonání speciální překážkové dráhy připravila společnost ELEKTROWIN, která se stará o sběr starých, vysloužilých spotřebičů a jejich následné zpracování. Od dubna sledujte www.elektrowin.cz nebo Facebook RecyklaceJeLegrace.
Vodní a větrnou energii uměli lidé využívat už odpradávna. Naši předkové využívali sílu vody a větru ve svůj prospěch, aby si ulehčili těžkou dřinu. S pomocí těchto přírodních sil poháněli zařízení a stroje, které jim například namlely obilí na chléb, nařezaly dřevo nebo utkaly látku na oblečení.
První pokusy a přístroje byly velmi jednoduché a vy si je teď s námi vyzkoušíte, abyste poznali, co umí síla vodního či větrného živlu.
Zapojte tedy zvídavost a fantazii a pojďte do toho!
Vaše Recyklohraní aneb Ukliďme si svět
Příběh
„Kačenko, vstávej, musíme do školky,“ budí maminka holčičku. „Dneska musíme pospíchat, protože musím být brzo v práci, víš? Nemám ani čas ti zaplést copánek, tak necháme vlásky rozpuštěné,“ vysvětluje maminka při oblékání. Rychlým krokem vyšly ze dveří a málem upadly pod nečekaným náporem silného větru, který se přehnal kolem nich.
„Brrr, to je ale zima,“ otřásla se Kačenka, když jí studený vítr foukl do obličeje a rozvířil její dlouhé vlasy kolem hlavy.
Byl začátek března, sluníčko už sice nesměle vystrkovalo paprsky mezi mraky, ale ještě bylo po dlouhé zimě slaboučké a chladný vítr nad ním proto vítězil. Točil se po ulici a zdvíhal mračna prachu, smetí a papírů, které se válely na chodníku. Vzduchem poletovaly potrhané igelitové sáčky a kutálely se pohozené plastové lahve.
„Ten vítr ale dělá nepořádek, že mami?“
„Ale to nedělá ani tak vítr, Katuško, to dělají lidé sami, víš?
„A jak?“
„No, víš, jak tě s tatínkem učíme, že se papírky a různé obaly neházejí na zem, ale patří do koše nebo do popelnice a že my doma staré papíry a plastové lahvičky od tvých jupíků a limonád odnášíme do speciálních sběrných kontejnerů - tak někteří lidé to nedělají a odhodí odpadky, kam je napadne… A potom je vítr roznáší kolem a je všude ten hrozný nepořádek…“
Kačenka mlčí, ale je vidět, jak usilovně o něčem přemýšlí.
„Mami a umí vítr zdvihnout…,“ ale než otázku stihne dokončit, vcházejí už obě do školky.
„Tak pá, hezky si hraj, odpoledne se na tebe těším,“ dává jí maminka pusu na rozloučenou a spěchá do práce.
„Jééé, ty jsi ale střapatá, vypadáš jako strašidlo,“ směje se její kamarád Honzík, když ji vidí.
„To mi udělal vítr,“ žaluje Katka.
„Mně zas ráno ukradl z hlavy kšiltovku, tatínek za ní utíkal, ale nestačil ji chytit; říkal, že je dnes vítr móóóc rychlý a silný… a… a na cestě jsme viděli spadlý polámaný strom,“ přidává svoji stížnost Honzík.
„Co si to tam vy dva šeptáte?“ zjišťuje paní učitelka.
„Paní učitelko, umí vítr zdvihnout i člověka?“ ptá se Katka a ostatní děti se začaly hlasitě smát.
„Nesmějte se Kačence, vítr má opravdu obrovskou sílu. Když je hodně silný, tak dokáže s člověkem pořádně zamávat. Může mít až tak velkou sílu a energii, že odfoukne střechu, poláme velké stromy nebo posune z místa i těžké věci – takovému větru se pak říká uragán nebo tornádo,“ vysvětluje paní učitelka.
„Takže vítr je zlý,“ říká Honzík. „A škodlivý,“ přidává se Kačenka.
„Ale ne pokaždé - umí být i užitečný, když se ta jeho energie správně využije. Lidé na to přišli už kdysi dávno, dokud ještě neznali elektřinu a elektrické přístroje. Vymysleli si takový velký větrný mlýn, kde za ně vítr pracoval, aby nemuseli dělat všechno ručně a měli lehčí práci,“ popisuje paní učitelka. „Dokázal třeba umlít z obilí mouku na pečení chleba nebo nařezat dřevo na topení a na nábytek…“
„Takže vítr může dělat elektřinu?“ překvapeně vykulila oči Kačenka.
„Ano může, více se sice elektřina vyrábí z uhlí anebo pomocí vody, ale elektřinu umí vyrobit i vítr. Možná jste už někde viděli takové vysoké stožáry s obrovskými vrtulemi. To jsou větrné elektrárny. My pak tu energii z elektrické zásuvky využíváme pro naše přístroje - televizi, ledničku… Víte, co všechno je ještě na elektřinu, děti?“
A děti jedno přes druhé vyjmenovávají přístroje, které znají.
„Hm, ale stejně pořád nechápu, jak to vítr dokáže,“ uzavřel debatu Honzík.
„Tak víte co? Vyrobíme si zítra takový malý větrník a pokusíme se ukázat si na něm, jak pracuje vítr.“
Zadání
Pomůcky
Potřebné pomůcky jsou vždy uvedeny u jednotlivých úkolů.
Postup
Po vypracování úkolů nám do Recyklohraní zašlete soubory uvedené v zadání pro daný stupeň.
Hodnocení
Každá škola, která zašle soubory uvedené v zadání, získá až 250 bodů.
Pokyny k předání úkolu
* Každá škola zasílá výstupy dle zadání pro jednotlivé stupně škol.
* Řešení nám zasílejte prostřednictvím www.recyklohrani.cz.
* Postup odeslání přes webové stránky:
-
- Přihlaste se do svého uživatelského účtu.
- Klikněte na „Přehled úkolů“.
- U aktivního úkolu vpravo najdete odkaz „Odeslat úkol“. Klikněte na tento odkaz.
- Otevřou se vám informace o úkolu včetně možnosti odeslání odpovědi. Vložíte požadované soubory a stiskněte „Odeslat“.
- V případě potřeby úpravy znění vaší již odevzdané (zaslané) odpovědi či případné potřeby přidání/smazání některých souborů, je možnost úkol editovat až do termínu uzávěrky úkolu po kliknutí na Editace řešení úkolu.
- NENECHÁVEJTE ODEVZDÁNÍ ÚKOLU NA POSLEDNÍ MOŽNÝ TERMÍN, NA ODEVZDÁNÍ PO TERMÍNU ANI CHYBOU SYSTÉMU NEBUDE BRÁN ZŘETEL
* Budeme moc rádi, připojíte-li pár slov k Recyklohraní - Vaše připomínky, náměty či nesmírně cenné zkušenosti. Své názory nám Vy a Vaši žáci můžete sdělit i na facebookovém profilu www.facebook.com/recyklohraní.
POZOR! Prosíme, nezasílejte nám Vaše práce e-mailem ani poštou.
Takto zaslané úkoly nemusí být vyhodnoceny. Děkujeme za pochopení.
Termín odevzdání a hodnocení prací
Své práce zasílejte nejpozději do 15. dubna 2017.
Práce budou vyhodnoceny a body připsány do 30. dubna 2017.
V případě dotazů nás prosím neváhejte kontaktovat na e-mailové adrese info@recyklohrani.cz nebo na telefonní lince Recyklohraní 739 280 887.